E-handel

Elektronisk handel, e-handel, är kommunens sätt att göra inköp, beställningar och ta emot fakturor elektroniskt via vårt inköpsstöd Visma Proceedo.

Inköpsstödet används i kommunens alla verksamheter. Det innebär att de företag och leverantörer som har ramavtal med kommunen ska ha möjlighet att ta emot en elektronisk order och skicka elektroniska fakturor.

Kravet på att ta emot en elektronisk order och skicka elektroniska fakturor framgår redan vid upphandlingen av aktuell vara eller tjänst - det är ett krav för att kunna lämna anbud.

Det finns flera olika lösningar för att leva upp till kravet på e-handel. Ett enkelt sätt är en anslutning där order skickas med e-postmeddelanden och kostnadsfri tillgång till en webbportal, där leverantören kan skapa en elektronisk faktura.
Andra alternativ finns med vid samtliga upphandlingar.
Se vilka andra alternativ som finns - vilket passar dig?

Inköpsstödet hjälper oss följa avtalen

Inköpsstödet innebär att kommunens anställda lotsas rätt för göra inköp via våra ramavtal. Avtalade leverantörer är samlade i inköpsstödet och det gör det lättare för beställarna att hitta rätt leverantör och rätt pris.

Vissa avtal är byggda med möjlighet att använda Förnyad konkurrensutsättning (FKU). Detta innebär att leverantörer med ramavtal inom en avtalskategori får inkomma med ett anbud på efterfrågat uppdrag eller produkter. Detta alternativa beställningsflöde hanteras också i vårt inköpsstöd i en enkel process genom e-postförfrågan från inköpsstödet.
Mer information om förnyad konkurrensutsättning

Inköpsstödet ger också underlag för statistik över vad som inhandlas i kommunen och vilka inköpsbehov som finns. För leverantörernas och företagens del ger inköpsstödet möjlighet till ett elektroniskt skyltfönster, där varor och tjänster kan visas upp på ett attraktivt sätt med bilder och bra sökord.

Leverantörer utan avtal

I de fall kommunen handlar av en leverantör som vi inte har ramavtal med används elektronisk rekvisition. Denna skrivs ut av inköpande personal och tas med vid inköpstillfället. Även från dessa leverantörer ska elektronisk faktura skickas till kommunen.
Information om efaktura

Skriv ut
Senast uppdaterad: 6 februari 2020

Kundtjänst

Kundtjänst svarar på samtal till 0270 - 750 00.
Vi tar emot besök på Faxholmsgatan 3.

Hos kundtjänst finns en dator som du kan använda för att göra korta ärenden: söka information, fylla i kommunens formulär, använda våra e-tjänster och lämna eller rösta på e-förslag.

Kontakt Söderhamns kommun

Kundtjänst och telefonväxel
Telefon: 0270-750 00
E-post: kundtjanst@soderhamn.se

Postadress:
Söderhamns kommun
826 80 Söderhamn